עטיפות אלבומים בלתי נשכחים מאי

ג'אז-ראפ פלסטיני, פאנק ב-P הידיעה, אלבום שלא תסבלו בשמיעה הראשונה, שילוב היסטרי בין פופ לפסיכדליה, קתדרלת גלידה, בית כחול מאחורי מיכל נפט מספר 28, סצנת הפתיחה המרגשת של מלך האריות ומשבר גיל 20! כל אלו ועוד הם התמהיל המוזיקלי שהצוות שלנו ליקט עבורך החודש במחשכי התקליטיות הווירטואליות שלהם בכדי לוודא שלא פספסת משהו. במקום להמליץ לך על מה שחדש, אנחנו כאן להמליץ לך על מה שנשכח.

(Kayaan – Wednesday (2011

איבון סאבא | The Bridge | א' 13:00

שמעתם על ג'אז-ראפ פלסטיני? כן, יש דבר כזה או לפחות היה כשבשנת 2011, שלושה ראפרים פלסטינים מנצרת שיתפו פעולה עם מוזיקאי ג'אז שוויצרים והקליטו אלבום. האלבום תוקף נושאים שונים ומגוונים: החיים תחת כיבוש, החיים באירופה, הסכסוך הישראלי-פלסטיני, אהבה, הומור ועוד. ההיפ הופ הערבי הוא מאוד פואטי והוא מצליח להסביר ולנסח במילים סיפורים בלתי נתפסים. תוסיפו ג'אז לסלט הזה וקיבלתם חוויית האזנה מאתגרת. לצערי זה התחיל ונגמר באלבום הזה והחבורה התפזרה אבל היי! תמיד יהיה לנו את Wednesday.

(David Holmes Introducing The Free Association ‎- Come Get It I Got It (2002

גיא אביטל | תחנות רוח | א' 17:00

מוזיקת F-אנק היא שם נרדף לאנרגיה, אנרגיה מבעבעת כמו מנוע של אופנוע כבד רגע לפני שמתחילים בנסיעה וכל הגוף רוטט בהתרגשות. עם זאת קשה למצוא אלבומי פ'אנק שמחזיקים את האוזן לכל אורכם. טוב אולי לכם לא קשה ולי כן, אבל זה לא המקרה של אלבום הרמיקס יוצא הדופן של היוצר האירי דייויד הולמס, שזכה בפרסים רבים על פסי הקול השונים אותם הפיק (סרטי אושן 11, רומן לא חוקי). האלבום מכיל קטעי פ'אנק, סול, בלוז פסיכדלי ומסמפל אומנים כמו מאדי ווטרס, הסטייפל סינגרז, הארולד אלכסנדר, סיקסטו רודריגז ועוד בשילוב עם קטעים מקוריים של הולמס והלהקה שלו. שילוב זה יוצר אלבום מגוון אשר מניע את הגוף ומשאיר את המאזין קשוב לשינויים ולעושר המוזיקלי המרכיב אותו.

(CocoRosie – La Maison De Mon Rêve (2004

גילי שפיר | סנוז | א' 8:00

האלבומים האהובים עלי ביותר היום הם אלו שלא סבלתי בשמיעה ראשונה. המוזיקה של Cocorosie צברה אבק במדפים הממוחשבים שלי כבר שנים, ובפעמים הראשונות פשוט לא ירדה לי חלק בגרון. אולי זה קשור בתקופות בהן הלב פתוח למוזיקה חדשה, אולי זה תלוי בסבלנות הדרושה להקשיב למשהו באמת. הסיפור של הצמד הזה נשמע כמו חצי אגדה. צמד אחיות יפות שנולדו וגדלו במקומות שונים, והתחילו לעשות מוזיקה יחד כשנפגשו שוב בפריז. האחת זמרת אופרה, השנייה למדה בלשנות, וביחד הן יוצרות מוזיקה הזויה, עם מילים נוקבות, לבושות בתחפושות משונות ומלוות באפקטים של צעצועים ישנים. אלבומן הראשון La Maison De Mon Rêve יצא ב-2004 ושבה את ליבי בזכות השילוב של הצבעוניות, הסאונד, המילים, והלוק (אוי, הלוק), הכול כך מוזרים שלהן.

(Dumbo Gets Mad – Quantum Leap (2013

דור קומט | כוכב שביט | ד' 21:00

מחיפושי הרבים באינטרנט, לא מצאתי מידע ביבליוגרפי מיוחד על האלבום או על הלהקה, מלבד העובדה שמדובר בזוג איטלקים שעברו ל-LA בכדי לעשות מוזיקה משובחת. מנקודת המבט שלי ולאחר כמה שנים טובות שהוא מלווה אותי, אני מרגיש ש-Quantum Leap הוא שילוב היסטרי בין פופ לפסיכדליה. כל שיר באלבום יותר ציורי מהבא, ויחד הם מהווים יצירה ייחודית וחסרת דמיון למשהו שכבר שמענו. שם הלהקה ועטיפת האלבום משכו אותי חזק טרם האזנתי לשירים ואמנם לא מדובר באלבום ישן אך ללא ספק בלתי נשכח מבחנתי.

(Ice Cream Cathedral ‎– The Drowsy Kingdom (2014

דפנה ויינרב | קצה הקרחון | ב' 17:00

ספייס פופ הם קוראים לזה. ז'אנר עמום בדיוק כמו השם שלו, אך "קתדרלת הגלידה" מצליחים להסביר אותו באופן מדויק. בשנת 2013 הטריו מארהוס שבדנמרק, שחרר אלבום חלומי, עמוס צלילי סינטיסייזרים שקפאו לנוכח קולה הצלול של הזמרת אנייה ט. להרמן. באלבום שבאמת נדמה כי הגיע מכוכב אחר, אנחנו נוכחים למוזיקה משונה, היפנוטית, סוחפת ומרגשת. לא רק הסאונד מייצג את פופ החלל אלא גם הקליפים היצירתיים, ההופעות ומיצוב הלהקה כחייזר שבא לבקר בכדור שלנו. אחד השירים שסחף אותי לתוך גביע גלידה משלי היה דווקא Ember sail, שגרסת האנפלאגד שלו צולמה על שפת הים בדנמרק. הוא מתהדר בליריקה עמוקה וצלילים נקיים מאוד, שגורמים למאזין לחצות לרגע את האטמוספירה. אם אתם באמת לחצות אותה, תאזינו ל-When you depart.

(Fire On Fire – The Orchard (2008

דניאל ליסנר | הקוצב | ב' 19:00

אי שם באזור תעשייה בדרום פורטלנד, מאחורי מכל נפט מספר 28, היה פעם בית כחול ממנו יצאו צלילים בלתי נשכחים. במשך יותר מעשור חיו וניגנו בו ביחד חמישה חברים. זה התחיל בשנת 1994, בג'אמים רנדומליים באמצע המטבח והרבה אלתורים והסתכם בהרכב בשם Cerberus Shoal. בשלב מאוחר יותר ניצת אצל החברים משהו חדש ונגיש יותר מוזיקלית וקבלנו הרכב חדש Fire On Fire. בבית הזה ממש הם הקליטו עם 2 מיקרופונים את The Orchard, אלבומם היחיד שנע בין פולק לאמריקנה והופק בידי מייקל ג'ירה (Swans). רק 1000 עותקים של האלבום שנשמע מצויין עד אחרון צליליו הודפסו אבל בזכות האינטרנט כולם יכולים להחשף ליצירה העשירה והאותנטית הזו שמשלבת מגוון רחב של כלים אשר מתבלים את השירה ויוצרים הרמוניות יפהפיות.

(The Very Best – Warm Heart of Africa (2009

נוי הדר

כששמעתי לראשונה את האלבום Warm Heart of Africa של להקת The Very Best לא הצלחתי להפסיק לדמיין את עצמי בסצנת הפתיחה של מלך האריות, עומדת יחד עם שאר החיות בסוואנה ומתבונן בהנפת סימבה, כשברקע הזריחה מעל צוק התקווה. האלבום משלב באופן מצוין בין אפריקה למערב ונע בקצב מושלם בין אפרו-פופ לבין היפ-הופ, בין מוזיקה אלקטרונית לבין מוזיקה אפריקאית מסורתית. בנוסף מתארחת בו M.I.A וסולן להקת Vampire Weekend, עזרא קיניג. באופן מפתיע (או שלא), הלהקה נוסדה בלונדון בעקבות מפגש מקרי של הסולן איסו מוואמואה (Esau Mwamwaya), יליד מלאווי שבאפריקה, עם צמד המפיקים של Radioclit. איסו עבד בחנות למכירת מוצרי יד שנייה וצמד המפיקים רצה בסך הכל לקנות אופניים. לסיכום: IT'S TIME FOR AFRICA!

(Portugal. The Man – Evil Friends (2013

עמית מלל | המסע המופלא הביתה | א' 18:00

האלבום מסמן אצלי תקופה של חוסר וודאות בעולם האפשריות הבלתי מוגבלות. תקופת מרדנות וניסיון לשבור כל מוסכמה חברתית, משבר גיל ה-20 והניסיון לטרוף את הכול. זה מתחיל בפער ב-טקסט העצוב של Plastic Soldiers, ומדגדג את הלב עם הביקורת על דת בשיר Modern Jesus. ב- Hip Hop Kidsהם מעבירים ביקורת על החברה של ימיינו וב-Purple Yellow Red & Blue הם מפנקים אותנו בשיתוף פעולה עם חברות להקת HAIM (גאווה ישראלית). אחרי כמה האזנות מלאות ורצופות מגלים את הדיסוננס שמתחבא בתוך השירים, הפער בין המילים הביקורתיות והעצובות לעיתים לבין המלודיה הקצבית והשמחה לרוב. הקסם שיוצא מהאלבום גורם לך לרצות להיות גיבור על כשהכוח הוא לסטות נגד הזרם, בדיוק כמו הלהקה עצמה שסוטה מהזרם ומאתגרת את המאזין מוזיקלית ואינטלקטואלית.

עורך המדור: תומר מולוידזון.

February Album Collage
עטיפות אלבומים בלתי נשכחים מאי

לחץ כאן כדי להשאיר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

אתה יכול להשתמש בתגיות הבאות בתגובתך:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>