cover_pink_flag

הם הקדימו את זמנם ואף פעם לא היו נאמנים לסאונד אחד. ב30 בנובמבר הם מגיעים לפסטיבל SOLOW בחיפה!

לונדון 1977 בסצינת המוסיקה נפל דבר או שבעצם קם – דגל ורוד ניצב במרכז התמונה על רקע שמיים ואדמה ריקה. הדגל הצבוע בורוד מסמן את החידוש ש Wire הביאו לסצנת המוזיקה. Pink Flag אלבום הבכורה של Wire הוא אחד האלבומים האהובים עלי בכל הזמנים שחוגג החודש 40 שנים. זה ציון דרך לאלבום שאף כי אינו פופולרי עבור הרוב, נחשב לפורץ דרך בעולם הרוק והפאנק. כבן 16 שרק נחשף ל Velvet Underground ו Ramones , האלבום הזה השפיע עלי כאילו הייתי נער בריטי אי שם בסוף שנות ה-70. פריטת בס עמומה ואיטית כמו בפלישה חוצנית וגיטרה דרמטית פותחים את האלבום ומציגים לעולם מעין נבואה אפוקליפטית. אני מאזין ומדמיין את כתב המלחמה מהשיר הראשון מדווח מהקו "And sooner or later the end will arrive" זה בדיוק הסאונד שרציתי להכיר אז. השיר השני שונה באופיו לחלוטין Field Day for the Sundays ונמשך 28 שניות בלבד, עוד חידוש שלא הכרתי לפני כן.

Wire מלונדון היו דבר אחר בסצינת הפאנק שהתחילה להתפתח באנגליה ב1976 וכללה את ה- Sex Pistols ,The Clash, The Stranglers ,The Damged… להקות הפאנק ניגנו רוק אנד רול פשוט. לרוב שירים באורך של 3 דקות או פחות והשתמשו בעיקר באקורדים פשוטים Wire עשו מוזיקה רב גונית בלי להתחייב לשום מסגרת ברורה לעומת הרכבים אחרים. איזה הפתעה הייתה לקונה התקליט ברגע שהפך אותו על גבו וגילה שיש בו 21 ולא כ-12 שירים כמקובל, ותהה איך אפשר לדחוס כל כך הרבה בכל כך מעט זמן. המוזיקה שיצרו הייתה בסיס למה שיקרא בעתיד פוסט-פאנק ו-הארדקור-פאנק. הם השתמשו בכיוון גיטרה לא סטנדרטי לאותה תקופה (Downtune), ניגנו הרבה יותר לאט ממה שמקובל, ובחלק מהשירים התבססו על שני אקורדים בלבד. הם ניגנו מוזיקה כל כך פשוטה שכל אחד יכול היה לנגן, ויחד עם זאת הסאונד שלהם היה מורכב ביותר. לפעמים היו יציאות לא ברורות מהקצב וגם טכנאי הסאונד עשה דבר מהפכני לאותה תקופה כשתגבר את הנגינה שלהם בעוד שכבות סאונד של אותו כלי הנגינה.

למעשה חברי Wire לא היו מוזיקאים אלא סטודנטים לאומנות שבראשם עברו הרבה רעיונות. ברוס גילברט גיטריסט הלהקה החליט שבבלוק הצביעה אין מספיק מקום שיכיל את כל הרעיונות שלו וחיפש מדיום אחר לממש אותם. באחד הראיונות אמר שתמיד התייחס ל- Wire כ"פסל חי". הוא התחיל ליצור מוזיקה עם סאונדים מאתגרים ומצא עבודה כטכנאי אור קולי באוניברסטת ווטפורד. שם פגש את קולין ניומן סטודנט לציור שיהפוך לסולן הלהקה. (יש קשר ישראלי לסיפור, ניומן בהמשך דרכו כמפיק יתחתן עם מלכה שפיגל חברת הלהקת מינימל קומפקט ויפיק את אלבומם השלישי.) יחד איתם ניגן גורג' גיל בלהקה בשם overload שהתפרקה אחרי הופעה אחת. בהשראה שקיבלו מצפייה בהופעה של הסקס פיסטולס ומהדיסק הראשון של הרמונס החליטו להקים את Wire. בהתחלה גיל כתב את כל המוזיקה אבל החברים האחרים לא אהבו את הכיוון שלו שהיה מסורתי מדי לטעמם. באחת ההופעות ניסה גיל לגנוב מגבר מלהקה אחרת שאיתם הופיעו ותוך כדי כך שבר את הרגל. מאחר שהושבת לזמן מה החברים ניצלו את הרגע כדי להיפטר ממנו. קולין ניומן וגראם לואיס עבדו בלי הפסקה על סאונד חדש וניומן הסתגר בחדרו לפרק זמן ממושך כדי לכתוב. המטרה הייתה ברורה לא רק להישמע שונים מ Wire הישנים אלא שונים מכל דבר אחר.

השפעה ברורה על המוסיקה שיצרו באה בעקבות מפגש עם בריאן אינו שאותו הכירו כמרצה אורח באוניברסיטה. אינו היה עבורם אבן בוחן אומנותי ואינטלקטואלי. על פי תפיסתו מוסיקאי לא חייב להיות בעל כישורי נגינה מעולים כדי ליצור מוזיקה מקורית. בריאן אינו מוכר כמי שאמר על האלבום הראשון של הvelvet underground שהוא לא מכר הרבה עותקים אבל כל מי שקנה אותו הפך בעצמו למוזיקאי. הVelvet היו השראה לWire , וגילברט אמר שכשמדברים על הVelvet מדברים על אמנות יותר מאשר על מוזיקה.

אלה היו ההשפעות שיצרו את הסאונד המינימליסטי של ה Wire תחת המוטו less is more במהלך הופעה ב-The Roxy Club הוצע להם להופיע בפסטיבל פאנק שהוקלט על ידי חברת התקליטים EMI להקלטה הזו קוראים Live at the roxy album, ולמעשה זאת ההקלטה הרשמית הראשונה של הלהקה. בערב הזה הכירו את מייק טורן שבתחילה לגלג על כישורי הנגינה שלהם אבל בהמשך הפך למפיק של שלושת האלבומים הראשונים של הלהקה. המבקרים נתנו ללהקה ביקורת חיוביות והגדירו אותה כמעניינת, וטורן שיכנע את הבעלים של Records Harvest לייבל שהתמחה בפרוגרסיב רוק להחתים אותם על חוזה. תוך 6 שבועות האלבום Pink Flag כבר היה בחנויות. כמה חודשים מאוחר יותר יצא אלבומם השני Chairs Missing שהציג סאונד שונה לחלוטין, כך היה גם עם האלבום השלישי 154 ששונה משני קודמיו.

Wire אמנם השפיעה רבות על התפתחות הז'אנר אך מעולם לא התפרסמה באמת. קולין ניומן אמר ש"מצחיק" שיש מעריצים של להקות גדולות שמושפעות מ-Wire שמעולם לא שמעו על Wire לדוגמא R.E.M ,Sonic Youth, Pixies… שלושת האלבומים הראשונים של wire נחשבים לאחת הפתיחות הכי גדולות של להקה אי פעם ולטעמי האישי הם אלבומי מופת Wire מצידם תמיד אומרים שהם לא אוהבים להסתכל על העבר ושהם לא אוהבים נוסטלגיה .הלהקה פעילה כל הזמן, והשנה הוציאו אלבום בשם Silver/Lead.

ב30 בנובמבר יופיעו בפסטיבל SOLOW בחיפה בדיוק בחודש שבו אלבום הבכורה שלהם חוגג 40.

כתב: דניאל ליסנר

» להאזנה לספיישל Wire עם דניאל ליסנר:

קרדיט תמונה: Pink Flag

harmonia-dromit-summer-albums
cover_pink_flag

לחץ כאן כדי להשאיר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

אתה יכול להשתמש בתגיות הבאות בתגובתך:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>