לילה באופרה: ראיון עם שלומי שבן לקראת המופע "לילה אלקטרוני באופרה"

מאת: גיא אסיף

ביום ראשון, 2 בדצמבר במשכן לאמנויות הבמה בתל אביב, תצא לדרך "השתקפויות" – סדרת קונצרטים חדשה באופרה הישראלית המשלבת מוזיקה קלאסית ומוזיקה עכשווית. המופע הפותח "לילה אלקטרוני באופרה" טומן בחובו שילוב מסקרן במיוחד: הצמד האלקטרוני הישראלי המדובר ביותר כרגע רד אקסס, הזמרת והיוצרת נגה ארז, הזמר והפסנתרן שלומי שבן שהפעם חובש גם את כובע ה'מנהל האומנותי' (יחד עם אבנר בירון), בשילוב תזמורת הקאמרטה הישראלית ירושלים.

רגע לפני המופע, קיבלנו הצצה משלומי שבן על ההכנות למופע, המפגש בין העולמות המוזיקאליים השונים ועל מה שהולך להפתיע את כל מי שיגיע אליו.

 

איך ההרגשה לקראת המופע?

האמת שיש התרגשות גדול ואפילו התרגשות מסוג שונה, כיוון שבדרך כלל אני לא נמצא בפוזיציה הזו של מה שנקרא "מנהל אומנותי" . אני לא לוקח חלק פעיל בחלקים מהמופע עצמו,  אז בחזרות אני עומד ומקשיב להם מהצד, מגיב, מתקן, נהנה ובאיזשהו אופן ההתרגשות היא אחרת. אחרי אחת החזרות שעשיתי עם נגה, רד אקסס והתזמורת, הייתה צריכה לעבור שעה כדי שאוריד את הBMP ואחזור לעצמי כי הייתי בסוג של הייפר.

 

אחרי הפעם האחרונה שניהלת מופע דומה בפסטיבל הפסנתר, יחד עם התזמורת, חוה אלברשטיין ורמי פורטיס, איך המופע הזה הולך להיות שונה?

זה שונה לגמרי!. הפעם זו לא הופעה שלי שבה אני מארח את האומנים האחרים, אלא, המופע הזה הוא חלק מסדרה שנקראת "השתקפויות" שהרעיון בהן הוא שבכל קונצרט, התזמורת פותחת עם יצירה קלאסית, ולאחר מכן האמן (או האמנים) שרים מהשירים שלהם בביצועים מתוזמרים (מעובדים לניגון תזמורת) ותמיד יש איזה שהוא קשר בין היצירה לבין האומנים.

הערב הזה יפתח בביצוע שלי ושל התזמורת, ביצירה ששל דימטרי שוסטוקוביץ' שבמקור כתובה לפסנתר ומיתרים ופה היא תבוצע על סינתסיזרים. את העיבוד למקלדות אני עשיתי ואת העיבוד לתזמורת עשה המנהל האומנותי השותף שלי, אבנר בירון , ובעצם מתקיים פה מעין תהליך הפוך של אלקטרוניזציה של יצירה קלאסית. בהמשך, נגה ארז תעלה ותבצע מהשירים שלה עם התזמורת, רד אקסס ינגנו סט שלהם עם התזמורת ובסוף נחבור לקטע או שניים.

 

איך הגיע הרעיון לשלב אומנים אלקטרונים ביצירת מוזיקה קלאסית? 

הגעתי לזה משני מקומות – קודם כל אני מאוד אוהב את המוזיקה של שני ההרכבים האלו, וכשהתחלתי לעבוד על הסדרה הזו, שבהמשכה יתארחו יוני רכטר, מרינה מקסימיליאן וחוה אלברשטיין, חיפשתי כיוון אחד שיהיה קצת יותר קונטרסטי לתזמורת ובאיזשהו מקום אפילו יגרום להם להרגיש קצת לא בנוח.

 

את ההרגשת האי נוחות הזו הרגשת גם מהצד של נגה ארז ורד אקסס, ולא רק מהצד של התזמורת?

כן, כמובן! "מוזר טוב" היה לאורך כל הדרך, אבל לא היו חריקות. אתה יודע, לאורך כל כך הרבה חזרות,  ציפיתי שתהיה איזה היא התנגשות בין העולמות – ולא הייתה. כולם מוזיקאים וכולם לשמחתי, גם התזמורת, עם ראש פתוח ולמרות שזהו לא המגרש הטבעי של אף אחד, כולם מאוד נהנים.

 

אלו באמת שני עולמות מאוד מאוד שונים, אפילו שני קצוות מנוגדים של הסקאלה.

לכאורה. אחת הסיבות שבחרתי את רד אקסס, מעבר לזה שאני מאוד אוהב את מה שהם עושים, היא שהם מייצרים מוזיקה מאוד מאוד מנימליסטית, לא משנה שהיא אלקטרונית ונועדה לסיטואציות של מסיבה וריקודים, שגם משאירה הרבה מקום. האתגר היה מבחינת העיבודים – אתה יכול למלא אותה בהמון אינפורמציה או להשאר עם המנימליזם. לכן אתה צריך כל הזמן לשאול את עצמך האם המינימליזם הזה אפקטיבי גם כשהוא מנוגן לקהל שיושב באולם קונצטרים. אחרי חקירה מעמיקה, הבנו בסוף שכן.

אם אתה שואל אותי איפה באמת פערי התרבות – זה בווליום. שאתה מכניס הרכב אלקטרוני לחדר חזרות ביחד עם תזמורת שהיא בדרך כלל לא מוגברת, שם נהיה איזה שהוא חיכוך שצריך לאזן.

 

ועל הבמה? הרי כל הרכב רגיל לבמה אחרת לגמרי.

אני באמת לא יודע להגיד איך זה הולך לעבוד, אבל אני כמובן משער שהקהל שבא לשמוע מין סדרה כזו של זמרים כמו חוה אלברשטיין, מרינה וכמוני – יופתע. קהל שבא לשמוע מוזיקה קלאסית בטח יופתע. קהל שחושב שהוא בא לשמוע אותי שר את השירים שלי גם יופתע, ולגמרי יכול להיווצר כאוס מוחלט. מצד שני, אני חושב שקהל שבא פתוח, ואני מאמין שזה רוב הקהל, הולך לקבל ערב מאוד מעניין.

 

יש חלק בהופעה שאתה הכי מצפה לו?

אני באמת סקרן לגבי כל אחד מהחלקים ואיך הם הולכים להתחבר. אני כמובן מאוד סקרן לגבי הביצוע האלקטרוני שלי ליצירה הקלאסית. אני חושב שרוב הקהל שיגיע הוא לא קהל של מוזיקה קלאסית וזה שהביצוע הוא ביצוע אלקטרוני דווקא גורם לי להאמין שזה כן יכול לדבר לקהל הזה.

הקהל הולך לקבל משהו שעבדו עליו מאוד ברצינות. אני חושב שהחיבור בין מוזיקה אלקטרונית למוזיקה קלאסית, גם עם תזמורת – הוא לא משהו חדש, עשו את זה בעבר. מה שכן, העבודה על הקטעים, העיבודים והתזמורים באמת נעשתה במלוא הרצינות ובמלוא הכבוד גם למוזיקה האלקטרונית וגם לתזמורת. מהבחינה הזו אני חושב שהקהל לא יכול להתאכזב.

 

יכול להיות שנראה בעתיד גם את שלומי שבן עושה מוזיקה אלקטרונית?

האמת, יש לי פרויקט מוקלט שעבדתי עליו עם רע מוכיח, פרויקט שהתחלנו אותו סביב פסטיבל הג'אז באילת לפני שנתיים שנקרא " Love Looping". הוא לא אלקטרוני לגמרי, אבל הבסיס הוא אלקטרוני.

קרדיט תמונה: Orit Pnini

afrojeck-guy-asif
layla-baopera_shlomi-shaban1

לחץ כאן כדי להשאיר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

אתה יכול להשתמש בתגיות הבאות בתגובתך:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>