מי מנהל את מדינת ישראל? מי קובע את המדיניות של הממשלה? "מי הבוס"? – עובדי הציבור או נבחרי הציבור? על מי מוטלת האחריות במקרה של כישלון? האם חברי הכנסת באמת מחוייבים לציבור הבוחרים?
בפרק הזה של אקדמיקס התארח ד"ר מתן גוטמן מרצה הקורס שומרי הסף בבית הספר למשפטים לדבר על הנושאים האלו ואיך הם קשורים לשיטת המשטר הישראלית.
חוק הגנת הפרטיות קובע ששימוש בשמו של אדם, בכינויו, בתמונתו או בקולו לשם עשיית רווח, ייחשב לפגיעה בפרטיות.
ניתן לחשוב שהזכות לפרסום היא נגזרת מהזכות לפרטיות או הצד השני של אותו המטבע. עם זאת, עו"ד דן חי, מומחה לדיני פרטיות, סייבר ודיגיטל ומרצה הקורס פרטיות בעידן הדיגיטל, מסביר שזה לא בדיוק כך. האזינו לחלק השלישי והאחרון בשיחה.
לשיחה עם עו"ד דן חי על פרטיות בעידן הדיגיטל – לחצו כאן
היום יש ילדים שעם היוולדם הוריהם פותחים להם חשבון אינסטגרם, עיתונים ישנים כבר מזמן לא משמשים לעיטוף דגים או מאוכסנים באיזה ארון בבית אריאלה ובעצם כולם יכולים למצוא כל דבר שפורסם עלייך, לפעמים לפני מעל עשור, בלחיצת כפתור. אלו, הובילו את האיחוד האירופי ומדינות נוספות לעגן בחוקיהם את הזכות להישכח.
מה הזכות הזאת אומרת? איך מאזנים בינה לבין זכות הציבור לדעת? והאם קרוב היום שזאת תהיה גם זכות מוכרת במדינת ישראל? האזינו לחלק השני של השיחה עם עו"ד דן חי, מומחה לדיני פרטיות, סייבר ודיגיטל ומרצה הקורס פרטיות בעידן הדיגיטל לדבר על הנושאים האלו.
לשיחה עם עו"ד דן חי על פרטיות בעידן הדיגיטל – לחצו כאן
בשנתיים האחרונות עם פרוץ הקורונה שאלת הפרטיות החלה לתפוס חלק מרכזי בשיח הישראלי. מה גבולות הפגיעה הליגטימית? מה כוללת הזכות החוקתית הזאת? ופתאום לכלנו נהיה ברור שאנחנו לא רוצים שידעו עלינו הכל.
בפרק הזה התארח עו"ד דן חי, מומחה לדיני פרטיות, סייבר ודיגיטל ומרצה הקורס פרטיות בעידן הדיגיטל לדבר על הנושאים האלו.
מיכאל שני, ניצח על התזמורות המפורסמות במדינה. בימים אלו הוא מלמד באוניברסיטת רייכמן שלושה קורסים הקשורים בדרך זו או אחרת, איך לא, למוזיקה כחלק מהיחידה ללימודים כלליים. על שניים מהקורסים האלו דיברנו בפרק הזה: "המוזיקה של יוהן סבסטיאן באך" ו"אהבה, בגידה, קנאה ונקמה – מאופרה לטלנובלה". וגם, איך באמצעות שיחה על הנושאים האלו מפתח מיכאל שני אצל הסטודנטים בכיתתו חשיבה ביקורתית.
לשיחה עם מיכאל שני על טון שלטון היחסים בין מוזיקה לפוליטיקה – לחצו כאן
זה לא סוד שתוחלת החיים עולה עם השנים, אך גיל הפרישה לא עולה באותו הקצב. רק ב-2019 הרוחות סערו על תכנית של משרד האוצר להעלאת גיל הפרישה לנשים מגיל 62 לגיל 65. תכנית שאפילו במקור הייתה אמורה להיות הדרגתית ולהתפרס על פני 11 שנים.
בפרק הזה ד"ר הלה אקסלרד ממכון אהרון דיברה על החשיבות של שילוב מבוגרים בשוק העבודה והעלאת גיל הפרישה
לשיחה עם ד"ר הלה אקסלרד על טרנספורמציה דיגיטלית – לחצו כאן
לשיחה עם ד"ר הלה אקסלרד על תעסוקת חרדים – לחצו כאן
כיום חיים בישראל כמיליון ומאתיים אלף חרדים, שהם כ-12% מהאוכלוסייה בישראל, ובשנת 2035 האוכלוסייה החרדית צפויה להוות כחמישית מהאוכלוסייה בישראל. עם זאת, חלקם בשוק העבודה ובפרט בתעסוקה האיכותית (למשל הייטק) נמוך בהרבה. הגברים החרדים המועסקים בהייטק הם כ-1% בלבד מכלל השכירים בתחום, וכ-3% מכלל הגברים החרדים המועסקים.
איך נכון להגדיל את שיעור החרדים המועסקים בכלל ובתעסוקה איכותית בפרט, למה זאת הבעיה של כולנו, עד כמה שילובם יוביל לצמיחה של כלל הכלכלה הישראלית ולמה הייטק, מושך ככל שישמע, הוא לא בהכרח הפתרון.
על כל הנושאים האלו דיברתי עם ד"ר הלה אקסלרד, ראש המרכז למדיניות כלכלית של החברה החרדית במכון אהרן כאן באוניברסיטת רייכמן.
לשיחה עם ד"ר הלה אקסלרד על טרנספורמציה דיגיטלית – לחצו כאן
לשיחה עם ד"ר הלה אקסלרד על תעסוקת מבוגרים – לחצו כאן
בקורונה העברנו הרבה מהחיים שלנו למרחב הדיגיטלי והתחלנו להשתמש באינטרנט למטרות שלא היינו יכולים לדמיין שהוא ישמש אותנו להן חודשים ספורים קודם לכן: משירותים מסחריים ועד מס הכנסה וביטוח לאומי, כולם התחילו לספק שירותיים דיגטליים. המעבר לדיגיטל הוא כמובן יכול להיות נח לציבור אבל יש לו גם השלכות כלכליות רבות.
בפרק הזה של אקדמיקס התארחה ד"ר הלה אקסלרד לדבר על טרנספורמציה דיגיטלית, מה זה אומר, ההשלכות הכלכליות של המעבר לדיגיטל ומי מונע מזה לקרות בעוד מקומות.
לשיחה עם ד"ר הלה אקסלרד על תעסוקת חרדים – לחצו כאן
לשיחה עם ד"ר הלה אקסלרד על תעסוקת מבוגרים – לחצו כאן
במרץ 2020 לאחר שלוש מערכות בחירות בשנה אחת ותוך כדי שמגיפת הקורונה מתחילה להתפשט ברחבי ישראל ולהשאיר את כולנו בהרגשה של חוסר אונים ביקשו 61 מחברי הכנסת מיולי אדלשטיין, יו"ר הכנסת וח"כ מטעם מפלגת הליכוד להעלות להצבעה את המשך כהונתו בתפקיד. לאחר שאדלשטיין לא העלה את הנושא להצבעה הוגשה עתירה לבית המשפט העליון בבקשה שבג"ץ יורה לאלשטיין לעשות זאת. בית המשפט נעתר ויו"ר הכנסת התפטר מתפקידו.
למה הפסיקה הזאת כל כך משמעותית? מה המשמעות של החזקת תפקיד יושב ראש הכנסת בידי המפלגה שלך ומה הבעייתיות בסעד שניתן? האזינו לחלק השני של השיחה עם פרופ' רבקה ווייל, מרצה וחוקרת של משפט החוקתי והציבורי בבית הספר למשפטים, כאן באוניברסיטה.
בשבוע שעבר ראש הממשלה נפתלי בנט הודיע על התפזרות הקדמת הבחירות. הדבר נעשה, על פי הצהרתו, במטרה למנוע "כאוס חוקתי".
בתכנית הזאת של אקדמיקס התארחה פרופ' רבקה ווייל מרצה וחוקרת של משפט ציבורי וחוקתי, לדבר על יחסי הכוחות בין הממשלה לכנסת. נושא שבשנים האחרונות לא ירד מהכותרות ובשבוע האחרון הפך רלוונטי מתמיד.
בשנים האחרונות חודש יוני מצויין ברחבי הארץ כ"חודש הגאווה" והשיח על מגדר ובפרט על התאמה מגדרית עולה בחודש זה לעיתים קרובות לשיח הציבורי. בפרק הזה של אקדמיקס אירחתי את פרופ' תמר שגיא מרצה וחוקרת מגדר ויחסים בין קבוצות בבית הספר לפסיכולוגיה כאן באוניברסיטת רייכמן, לדבר על מגדר, על החשיבות של תפיסה א-בינארית ומה ההשפעות שלה על כולנו.
אנחנו כנראה נחשוב שמדברים על גופי ענק שרוצים לגרום לנו להוציא כסף על המוצר שלהם, אבל האמת שיש עוד כמה סוגי קמפיינים. אחד מהם הוא קמפיין חברתי. מה זה אומר? איך מנהלים קמפיין כזה? ואיך הניהול שלו שונה מניהול קמפיין מסחרי?
האזינו לחלק השלישי והאחרון בשיחה עם אופיר רייכמן, מרצה בבית הספר ליזמות ומומחה לאסטרטגיה, תוכן, ושיווק חברתי.
לשיחה עם אופיר רייכמן על שיווק במציאות משתנה – לחצו כאן
לשיחה עם אופיר רייכמן על שיווק בתקציב מוגבל – לחצו כאן
זה לא סוד שהתקציב של מייזמים בתחילת דרכם הוא לרוב מוגבל. עם זאת, אופיר רייכמן, מרצה בבית הספר ליזמות, מנהל IDCHUB ומומחה לאסטרטגיה תוכן ושיווק חברתי מבהיר שזה ממש לא "דיל ברייקר" ולפעמים אפילו הוצאת כספים על שיווק זאת אפילו טעות
אז איך עושים את זה? האזינו לחלק השני של השיחה.
לשיחה עם אופיר רייכמן על שיווק במציאות משתנה – לחצו כאן
לשיחה עם אופיר רייכמן על קמפיינים חברתיים – לחצו כאן
בשנים האחרונות הרבה מפעילותינו עברו למרחב הדיגיטלי, וכך גם בעולם הפרסום והשיווק "שיווק דיגיטלי" הפך לטרנד החם של התקופה. בפרק הזה התארח אופיר רייכמן מבית הספר ליזמות, מומחה לאסטרטגיה, תוכן ושיווק ומרצה הקורס שיווק דיגיטלי להסביר למה אין דבר כזה שיווק דיגטלי, מה השינויים שעולם השיווק עובר ואיך מתבצע השיווק בעולם החדש.
לשיחה עם אופיר רייכמן על שיווק בתקציב מוגבל – לחצו כאן
לשיחה עם אופיר רייכמן על קמפיינים חברתיים – לחצו כאן
מכון חירות ואחריות באוניברסיטת רייכמן ערך השנה כנס בנושא הקיטוב הפוליטי במדינת ישראל. הכנס עסק בהיקף הקיטוב הפוליטי בישראל, בהשלכותיו הפוליטיות והחברתיות ובדרכים להפחתת הקיטוב.
יוסי מצרי היה שם כדי להביא את הקולות של חלק ממשתתפי הכנס.
בישראל התרגלנו שהבטחות בחירות לא נועדו כדי להיות מקויימות. בפרק הזה ד"ר מעוז רוזנטל, מרצה בכיר בבית הספר לאודר לממשל, ידבר על הסיבות בגללן אי אפשר להאמין לפוליטקאים, בכל העולם, איפה עובר הגבול בין שקר לאחריות לאומית על דברים שרואים מכאן ומה המחיר של שקרים פוליטים.
ממש היום לפני שנה הושבעה ממשלת ישראל ה-36 בראשות נפתלי בנט עם יאיר לפיד כראש ממשלה חליפי. הממשלה הזאת חוותה לא מעט תלתלות ויש שיגידו שהיכולת שלה למשול מוטל בספק. בתכנית הזאת התארח ד"ר מעוז רוזנטל מרצה בכיר בבית הספר לאודר לממשל לדבר על משילות, הפלונטר הפוליטי בוא אנחנו נמצאים ועל שיטת הממשל הישראלית.
לשיחה על הסיבות שבגללן אין להאמין לפוליטיקאים – לחצו כאן