מהי המשמעות של השבת בראי הפסיכולוגיה החיובית?
איך תקלה ב-Meta המחישה שהתנתקות מה-FOMO הופכת להיות JOMO (Joy of missing out) – ומה המשמעות הרוחנית של השבת שמאפשרת לייצר אי שבו הזמן נעצר ואנחנו מחזקים את קשרי המשפחה, בוחנים את ההתקדמות של עצמנו בהתאם לערכים שלנו, ומתוך שלווה, משכתבים לעצמנו את החזון.
שבת זה לעצור את המטלה הבאה, להיות בכאן ועכשיו, כל שבוע להבין ולהרגיש שהמתנה היא הנוכחות.
איך צומחים ממשבר אישי ועוברים תהליך של התמרה לתקומה? – כפי שנפתחת הפרשה מהכתית (כתישה) של שמן זית לנר התמיד.
פרופ' יאיר עמיחי-המבורגר משתף בתהליך צמיחה בעקבות משבר אישי שחווה באוקסופרד בעת כתיבת עבודת הדוקטורט, ועל תהליך של הגדרת זהות מחודשת באמצעות מערכת כלים של פסיכולוגיה חיובית.
מדינה ועם שנמצאים במשבר, חוסר ודאות ומצוקה – באיזה פעולות נוכל לנקוט כדי להתמיר עצמנו לתקומה, עם ההכרה בכאב, בקיומו ובטיפול בו.
מוזמנים להיכנס ולקרוא את המאמר שכתב פרופ' יאיר עמיחי-המבורגר המשבר הבא, ברוך הבא – אלכסון, הגיבו ושתפו כיצד צמחתם ממשבר.
יציאת ממצרים היא לא רק היציאה הפיזית הגופנית אלא גם עבודה פנימית אישית של כל אחד ואחת.
איך אפשר להבין מה המצרים הפרטי? איך מתחילים את השינוי בידיעה שמדובר במרתון ולא בספרינט? מה דטרמינסיטי בתוכנו ואיך אפשר לפרוץ את תקרת הזכוכית?
עם ישראל יוצא ממצרים, מה אפשר ללמוד על תקופת השעבוד הממושכת? איך מתחיל תהליך הריפוי הפסיכולוגי אחרי טראומה? מה לומדים על מערכות יחסים דווקא בתנאי חיים הכי קשיים ולמה במקום לכעוס הציווי הוא לתת שוויון זכויות לגר.
למה את 3 המכות הראשונות: דם, צפרדע, כינים משה לא נותן אלא אהרן?
מה אפשר ללמוד על הכרת הטוב של מנהיגות משה?
ההנגדה המרתקת של רצף אגו, כשבקצה אחד משה העניו, ומנגד, בקצה השני פרעה.
מהי מנהיגות אותנטית? איך אדם עם חולשות 'כבד פה וכבד לשון' הופך להיות מנהיג שהעם מוכן ללכת אחריו?
בפרשה זו אנחנו עדים לגזירת שיעבוד, פקודה להשמדת עם, ומנגד נשים אמיצות שמפירות את הציווי, וגם משפחה אחת מבית לוי, אבא עמרם ואמא יוכבד שמביאים חיים חדשים לעולם – משה.
המנהיג שנדרש לבחור בין זהותו העברית לזהותו המצרית ולשאת במחיר ההחלטה.
מה אפשר ללמוד על המורשת של יעקב ואיך מותו שלו ומותו של יוסף מציגים את משמעות החיים, על אף המסע המאתגר שכל אחד מהם עבר.
איך פסיכולוגיה חיובית מבחינה בין גיל כרונולוגי לגיל מנטלי והחשיבות של ראיית והבנת המשמעות של החיים, לקראת המוות.
איחוד משפחות מרגש בין יוסף ואחיו מלמד על התפתחותה של אינטליגנציה רגשית של יוסף ושל אחיו.
המנהיגות של יוסף כבעל יכולת אסטרטגיות לצד רגישות (בכי) מציגות את אחד הרגעים הדרמטיים ביותר שאפשר ללמוד ממנו רבות בהיבט פסיכולוגיה חיובית יהודית.
כיצד פתרון החלומות של יוסף משחרר אותו מבית הסוהר וממנה אותו למשנה למלך מעצמת מצרים? לעומת פתרון החלומות על גדולתו – אז נזרק ע"י אחיו לבור.
האם לכולנו יש אמצעים להגשים חלומות של אחרים? מה התפקיד שלנו בדרך ואיך עושים את זה במרחב וירטואלי?
פרשה שבה המציאות עולה על הדמיון עם סיפורה של תמר ויהודה, סיפורו של יוסף ואשת פוטיפר המפתה ואח"כ מעלילה, העמקנו בסוגיה האקטואלית ביותר – שנאת אחים ונטייה של המוח שלנו לפשט את המציאות לרגש של שנאה.
פרופ' יאיר עמיחי המבורגר מדבר על כך שהיותו של יוסף הבן המועדף, יכולה להיות מוכלת ומובנת כי יש כאן ילד יתום שגדל ללא אמא.
האתגר של כולנו היום הוא להתאחד סביב הכלה והבנת המורכבות ולא לפעול מהמוח התחתון שלנו, שאחראי על מצב הישרדותי שבו קל יותר לשנוא ולהתעלם ממורכבות.
חיבור על בסיס אהבה זה צו השעה.
בפרשת וישלח מסופר על המסע של יעקב מהגלות בחרן עד לבית הוריו בחברון. מבין המאורעות השונים והחשובים ,פרופ' יאיר עמיחי-המבורגר מתייחס לשינוי השם של יעקב וקבלת שמו החדש ישראל. מה המשמעות של השינוי הזה? מה מסמל המאבק לפני המפגש עם עשו? האם בכל אחד מאיתנו יש מנהיג.ה? מתי אנחנו מתחילים לשמוע את הקול הפנימי שבנו ואיך האתגר הזה מלווה אותנו במהלך החיים?
אחד האירועים המכוננים בפרשה הוא מכירת הבכורה של עשו ליעקב.
על רצף הפעולות של עשו אחרי המכירה, אפשר להתבונן כ'דיסוננס קוגניטיבי' שכולנו פוגשים בחיי היומיום.
איך אפשר להתמודד עם טעויות של עצמנו, בעידן שבו התדמית שלנו חפה מטעויות, ולמה הערכה עצמית, היא המפתח ללמידה ולשיפור העצמי.
בפרשת חיי שרה, עפרון החתי נהיה עפרן החתי, ושמו נכתב בכתיב חסר משום שהוא מקבל סכום כסף גדול מדי.
אז מה מחסיר מאיתנו ומה ממלא אותנו? איך בנק הרגשות הטובים והמעשים הטובים בונה את מי שאנחנו, ומאפשר לנו להיות אנשים טובים יותר לעצמנו ולעולם.